روانشناسی کودک و نوجوان

علائم و نشانه های افسردگی در نوجوانان چیست؟

افسردگی در نوجوانان را باید جدی گرفت

افسردگی در نوجوانان یکی از رایج‌ترین انواع افسردگی است. پیش از آنکه به افسردگی در نوجوانان بپردازیم، پیشنهاد می کنیم مقاله افسردگی چیست ؟ افسرده کیست ؟ را مطالعه کنید.

افسردگی در هر سنی ممکن است رخ دهد. اما افسردگی در نوجوانان، نیاز به توجه جدی‌تر دارد. به طور کلی نوجوانی را می‌توان سن بحران نامید. در این سن به دلیل تغییرات متعدد هورمونی، احساسات فرد به کلی دگرگون می‌شود. نوجوان در این سن احساساتی را تجربه می‌کند که پیش از این نداشته است. همچنین در نوجوان نیازمند کسب هویت است. این هویت هم از منظر جنسی، هم از نظر اجتماعی برای او یک معضل محسوب می‌شود.

علائم افسردگی در نوجوانان چیست؟ افسردگی نوجوان را جدی بگیرید.

تقریباً همه افراد با علائم و نشانه های افسردگی آشنا هستند. علائم افسردگی در نوجوانان با افسردگی بزرگسالان تقریباً یکسان است. اما آنچه تشخیص افسردگی در نوجوانان را سخت تر می کند، پیچیدگی های علائم و همینطور وجود علائم مشترک است. در واقع برخی از علائم افسردگی، با ویژگی های سنی نوجوانان همپوشانی دارد. در زمان بلوغ، نوجوانان بی حوصله و پرخاشگر می شوند. اهدف خود را گم می کنند. گاهی اوقات در درس افت تحصیلی پیدا می کنند و ….

آنچه تشخیص افسرده خویی در نوجوانان را مشکل کرده است، وجود علائم مشترک این بیماری، با ویژگی های بلوغ است. اما به هر حال افسردگی ویژگی های جسمی و روانی مشخصی دارد. علائم افسردگی لازم است توسط یک روانشناس زبده بررسی شود تا با علائم عمومی بلوغ اشتباه گرفته نشود. برخی از نشانه های جسمی و روانی این مشکل در نوجوانان به قرار زیر است:

افسردگی در نوجوانان را باید جدی گرفت
در صورت عدم درمان افسردگی نوجوان، احتمال مشکلاتی چون خودارضایی افراطی، مصرف مواد مخدر، روابط جنسی پر خطر و … وجود دارد.

نوجوان گوشه گیر می شود.

انگیزه ای برای کار و فعالیت ندارد.

ممکن است افکار خودکشی داشته باشد.

افت تحصیلی اتفاق بیافتد.

گرایش به رفتارهای پر خطر جنسی

خودارضایی افراطی و بیش از حد داشته باشد.

زود عصبانی شدن و یا به بیانی دیگر زود از کوره در رفتن

خستگی و بی حوصلگی بی مورد

افزایش و یا کاهش وزن بی دلیل و ناگهانی

بی خوابی و یا تغییرات چرخه خواب و بیداری

ممکن است نوجوان احساس دل درد و یا سردرد پیاپی داشته باشد.

مصرف مواد مخدر به طور افراطی و افسارگسیخته

احساس بی ارزشی و احساس گناه شدید

فکر کردن و حرف زدن در مورد خودکشی

داشتن افکار پوچ گرا و نهلیستی

واکنش تند و بی پروا در برابر انتقادات سازنده دیگران

علائم افسردگی در نوجوانان با علائم و نشانه های بلوغ یکسان است.
باید احتیاط شود که به اشتباه به نوجوان برچسب افسردگی زده نشود.
مرکز مشاوره دکتر روانشناس
۰۲۱-۲۲۳۲۱۰۵۲ – ۰۹۱۲-۸۴۹۰۹۴۴

البته قابل ذکر است که لزومی به وجود تمامی این علائم نیست. وجود چند علامت هم ممکن است نشانه وجود مشکل در نوجوان باشد. هر چند افسردگی در هر سنی رخ می دهد اما اگر در نوجوان درمان نشود، احتمال خطرات جدی بعدی چون مصرف مواد مخدر و الکل، روابط جنسی پر خطر، خودارضایی افراطی، دعوا و … وجود دارد.

در صورتی که احساس می کنید نوجوان شما دچار مشکل شده است، او را تشویق کنید تا به یک روانشناس مراجعه کند. یک روانشناس شرایط نوجوان را بررسی می کند. در صورت وجود افسردگی در نوجوان، اقدام به درمان و توضیح نکات ضروری در این مورد آغاز خواهد داشت.

با تشکر.

دکتر سمیه عابدینی ، دکترای روانشناسی کودک و توجوان

علائم و نشانه های افسردگی در نوجوانان چیست؟
۵ (۱۰۰%) ۱ vote